Григорій Квітка-Основ'яненко «Мертвецький великдень»
- Середня оцінка:
- 7.00
- Оцінок:
- 1
Мова оригіналу: українська
Класифікатор:
- Твір характерезують як: фантастичний/1,
- містика/1, соціально-побутовий/1,
- Місце дії: наш світ (Земля)/1, Україна-Русь/1,
- Час: епоха просвітництва (з XVII ст. по XX ст.)/1,
- Сюжетні ходи: життя після смерті/1,
- Перебіг сюжету: лінійний/1,
- Цільова аудиторія та вікові обмеження: підліткова/1, молодіжна/1, доросла література/1,
Анотація:
Ця історія, чи то сон, чи то буваль, трапилася з одним селянином на ім'я Нечипор, коли він вкотре впився горілкою і до кінця не проспавшись пішов серед ночі до церкви в піст перед Великоднем на ранішню, щоб говіти. А там, як виявилося, коли все село живих перед святом спить п'яне — мерці Великдень і справляють, щоб потім живим не заважати.
Примітки:
"Присвячується Козаку Володимиру Луганському" (псевдонім В. Даля).
В основі – фольклорні мотиви. Мертвецьким Великоднем в Україні називали Чистий четвер. Згідно з повір'ям у цей день їжу потрібно було обов'язково запивати, щоб "прополоскати зуби" від скоромного. А в церкві цього дня, по повір'ю, збиралися покійники.
Схожі твори:
- Григорій Квітка-Основ'яненко От тобі і скарб (стосунки із нечистю перед Великоднем)
Видання:
Відгуки:
А знаєте, незважаючи на давнину та специфічну мову, читати було досить цікаво. Можливо, справа саме в давнині, у поверненні до витоків. Автор жив у Харкові і треба думати писав із натури та натуральною мовою, чим жило українське село, у що вірило і як говорило. І в цьому аспекті цей твір серед творчості автора не унікальний — інші його твори теж цікаво розглядати в цьому контексті. Якщо замислитись і вникнути – допомагає глибше осмислити (а комусь може і подолати – тішу себе надією 🙂) сучасну пропаганду «русскаго міра». Але автор, звичайно, не ставив собі за мету таку боротьбу і розвінчання міфів, що виникли через століття. Автор із гумористичним ухилом описуючи побут та вірування, порушує іншу велику проблему — проблему пияцтва. І тут теж цікаво замислитися і подолати в собі ще один міф: бачив я кілька російських "дослідників", професорів (у документальних фільмах, статтях) які намагалися доводити, що пияцтво не характерне російській людині, а привнесено ззовні.. загниваючим і від цього ще зліснішим Заходом з метою розкладання високоморального москальського суспільства. Звичайно, тут не російське село, а українське, але й у російських класиків зустрічав я подібні пасажі 🙂. Та нехай, за московщину, говорити не буду, а тут треба прийняти за даність: проблема пияцтва на батьківщині моїй була і була ще задовго до появи підступів "злісного Заходу". І автор у цьому своєму творі цю проблему порушує та намагається із нею боротися. Закінчує він свій твір тим, що не закликає вести цілком тверезий спосіб життя, він допускає випити чарку-другу з другом-родичем на свято, але треба знати міру - негідно щоб мерці взяли собі звичай справляти свій Великдень в конкретний день посту, коли все село напередодні свята завжди стабільно мертвецьки п'яне 🙂.
Але не лише проблему пияцтва можна розгледіти в повісті. Я змалку звик до побутуючої думки, що раніше багато чого було краще, дерева вищі, люди краще і т.д. (пияцтва раніше на Русі не було - це теж із тієї опери). Але, читаючи подібні книги, приходиш до невтішного висновку, що, не знаю як з деревами, а людина, як була жахливою худобиною, так нею і залишилася. І все це, на жаль, не правда, про глибшу віру, вищу духовність, що скотства такого раніше не було і не дозволяли собі не дозволеного. Все це, напевно, було, просто ЗМІ раніше не було, і не ставали багато новин і жахіть надбанням широкого загалу, а тихо собі згасали в ареалі кількох сіл, переходячи в розряд «одна бабця нещодавно розповідала». Автор, крім усього, перераховує за які гріхи мерці на тому світі не упокоїлися і між тим, як багато язиком чесала і чоловіка не слухала або дружині недостатньо догоджав, автор ніби мимохідь згадує численних немовлят, які не упокоїлися, будучи викинуті під паркани не встигши пройти обряд хрещення...
Залишати відгуки можуть лише авторизовані користувачі!