Вхід / Реєстрація  

   

Довільний афоризм

У кожного з нас у минулому було світле майбутнє. \Микола Фоменко\

   

Григорій Квітка-Основ'яненко «Мертвецький великдень»

Середня оцінка:
7.00
Оцінок:
1

Григорій Квітка-Основ'яненко
Мертвецький великдень
Альтернативні назви: Праздник мертвецов
оповідання, 1834 р.
Мова оригіналу: українська


Класифікатор:

  • Твір характерезують як: фантастичний/1,
  • містика/1, соціально-побутовий/1,
  • Місце дії: наш світ (Земля)/1, Україна-Русь/1,
  • Час: епоха просвітництва (з XVII ст. по XX ст.)/1,
  • Сюжетні ходи: життя після смерті/1,
  • Перебіг сюжету: лінійний/1,
  • Цільова аудиторія та вікові обмеження: підліткова/1, молодіжна/1, доросла література/1,

Анотація:

Ця історія, чи то сон, чи то буваль, трапилася з одним селянином на ім'я Нечипор, коли він вкотре впився горілкою і до кінця не проспавшись пішов серед ночі до церкви в піст перед Великоднем на ранішню, щоб говіти. А там, як виявилося, коли все село живих перед святом спить п'яне — мерці Великдень і справляють, щоб потім живим не заважати.


Примітки:

"Присвячується Козаку Володимиру Луганському" (псевдонім В. Даля).

В основі – фольклорні мотиви. Мертвецьким Великоднем в Україні називали Чистий четвер. Згідно з повір'ям у цей день їжу потрібно було обов'язково запивати, щоб "прополоскати зуби" від скоромного. А в церкві цього дня, по повір'ю, збиралися покійники.


Схожі твори:

Григорій Квітка-Основ'яненко От тобі і скарб (стосунки із нечистю перед Великоднем)

Видання:

2009
2011
2013
2017
2023
2024

Відгуки:

Oreon (2025-03-01) /

А знаєте, незважаючи на давнину та специфічну мову, читати було досить цікаво. Можливо, справа саме в давнині, у поверненні до витоків. Автор жив у Харкові і треба думати писав із натури та натуральною мовою, чим жило українське село, у що вірило і як говорило. І в цьому аспекті цей твір серед творчості автора не унікальний — інші його твори теж цікаво розглядати в цьому контексті. Якщо замислитись і вникнути – допомагає глибше осмислити (а комусь може і подолати – тішу себе надією 🙂) сучасну пропаганду «русскаго міра». Але автор, звичайно, не ставив собі за мету таку боротьбу і розвінчання міфів, що виникли через століття. Автор із гумористичним ухилом описуючи побут та вірування, порушує іншу велику проблему — проблему пияцтва. І тут теж цікаво замислитися і подолати в собі ще один міф: бачив я кілька російських "дослідників", професорів (у документальних фільмах, статтях) які намагалися доводити, що пияцтво не характерне російській людині, а привнесено ззовні.. загниваючим і від цього ще зліснішим Заходом з метою розкладання високоморального москальського суспільства. Звичайно, тут не російське село, а українське, але й у російських класиків зустрічав я подібні пасажі 🙂. Та нехай, за московщину, говорити не буду, а тут треба прийняти за даність: проблема пияцтва на батьківщині моїй була і була ще задовго до появи підступів "злісного Заходу". І автор у цьому своєму творі цю проблему порушує та намагається із нею боротися. Закінчує він свій твір тим, що не закликає вести цілком тверезий спосіб життя, він допускає випити чарку-другу з другом-родичем на свято, але треба знати міру - негідно щоб мерці взяли собі звичай справляти свій Великдень в конкретний день посту, коли все село напередодні свята завжди стабільно мертвецьки п'яне 🙂.

Але не лише проблему пияцтва можна розгледіти в повісті. Я змалку звик до побутуючої думки, що раніше багато чого було краще, дерева вищі, люди краще і т.д. (пияцтва раніше на Русі не було - це теж із тієї опери). Але, читаючи подібні книги, приходиш до невтішного висновку, що, не знаю як з деревами, а людина, як була жахливою худобиною, так нею і залишилася. І все це, на жаль, не правда, про глибшу віру, вищу духовність, що скотства такого раніше не було і не дозволяли собі не дозволеного. Все це, напевно, було, просто ЗМІ раніше не було, і не ставали багато новин і жахіть надбанням широкого загалу, а тихо собі згасали в ареалі кількох сіл, переходячи в розряд «одна бабця нещодавно розповідала». Автор, крім усього, перераховує за які гріхи мерці на тому світі не упокоїлися і між тим, як багато язиком чесала і чоловіка не слухала або дружині недостатньо догоджав, автор ніби мимохідь згадує численних немовлят, які не упокоїлися, будучи викинуті під паркани не встигши пройти обряд хрещення...

Власна оцінка: 7


Залишати відгуки можуть лише авторизовані користувачі!