Вхід / Реєстрація  

   

Довільний афоризм

Багатство краще, ніж бідність, - але тільки з фінансової сторони. \Вуді Аллен\

   

Оноре де Бальзак

1799-05-20 — 1850-08-18 (51)

Тут мало би бути зображення, якби його хто поставив

Оноре́ де Бальза́к (Honoré de Balzac) - французький романіст і драматург. Головним твором вважається серія романів «Людська комедія», яка зображає панораму післянаполеонової Франції. Завдяки його завзятим спостереженням за деталями та за невикривлене висвітлення суспільства Бальзака вважають одним із засновників реалізму в європейській літературі.

Народився в місті Тур. Дід його був селянином, а батько «вийшов у люди» і перетворився з «Бальса» на «Бальзака», додавши до свого прізвища шляхетну частку «де». Змалку мати не цікавилася дитиною і влаштувала його в інтернат.

У сім років Оноре почав навчання у Вандомському училищі. Йому там не дуже подобалось: предмети викладали абияк, а дисципліна була сувора. Бальзак не був першим учнем, хоча багато читав і захоплювався писанням. Після того як хлопчик захворів(1814), батьки забрали його додому. 1814-го родина Бальзаків оселяється в Парижі. Оноре продовжив навчання у приватних школах, відвідував лекції в Сорбонні, проходив практику в адвокатській конторі. Вже за тих років Бальзак відчув на собі французьку дійсність.

Бальзак був хворобливим упродовж усього свого життя, що могло бути спричиненим його напруженим письмовим графіком. Його стосунки з родиною були завжди натягнутими через фінансові проблеми та особисті непорозуміння.

Заглиблення в «прозу» життя посилювалось ускладненням власних матеріальних обставин. 1819-го батько Бальзака залишив службу без пенсії, й Оноре, того самого року отримавши диплом юриста, був змушений заробляти собі на хліб. Професія адвоката його не приваблювала. Він мріяв про письменницьку діяльність. Родина не ставала йому на заваді, навіть посильно йому допомагала: на сімейній нараді ухвалено встановити Оноре випробний термін тривалістю два роки та фінансувати його. За той час він мав довести, що в нього є справжнє покликання до письменництва і що він здатний створити значний твір. Бальзак спробував догодити умовам угоди, написавши віршовану драму «Кромвель». І жанр, і естетика твору не відповідали хисту Бальзака. До того ж він робив тільки перші кроки на літературній ниві і не мав досвіду. Отже, твір, попри докази талановитості його автора, виявився невдалим.

З 1821-го Бальзак жив у Мансарді, спілкувався з журналістами і створив низку модних тоді «готичних романів», спочатку в співавторстві, а потім самостійно. В них можна побачити набір прийомів і тем, властивих такому типу літератури: руїни замків, таємниці, кістяки та небесно чисте кохання. Ці твори теж не принесли Бальзакові бажаних грошей, але відіграли позитивну роль у становленні письменника: саме на них він вигострював свою майстерність, щоб в 1829, коли з'явився роман «Останній шуан», увійти до французької літератури одним з її найоригінальніших авторів. Двадцяті роки багато в чому ускладнили життя Бальзака. Боротьба з кредиторами — одна з найпопулярніших тем анекдотів, пов'язаних з його ім'ям. Аби позбутися боргів, Бальзак писав безупинно, створюючи роман за романом, працюючи по 16 годин на добу та одержуючи аванси від видавців за ненаписані твори. Крім того, він був світською людиною, завойовував серця жінок, мав славу трохи кумедного «денді». Встигнути скрізь він міг тільки завдяки життєлюбності і працьовитості, які, мов потік, нуртували і виливались на сторінки його книжок.

Згодом письменник використовує «фізіологічний нарис» для створення своїх новел. Саме так виник його всесвітньо відомий твір «Гобсек», що був спочатку «фізіологічним нарисом» про лихваря. Від початку 30-х років Бальзак пише великі прозові твори — романи і повісті («Шагренева шкіра», «Полковник Шабер», «Євгенія Гранде», «Історія величі і падіння Цезаря Біротто» та ін.). Ще на ранніх етапах творчості Бальзак виявив схильність писати твори циклами, внаслідок чого виник задум об'єднати всі романи в епопею.

У 1840 з'явилась і назва - «Людська комедія», а у 1842 — «Передмова». До епопеї увійшло майже все створене Бальзаком у 30-х роках та написане після 1842: романи «Втрачені ілюзії», «Кузина Бетта», «Кузен Понс», «Розкоші і злидні куртизанок» та ін. Останній роман Бальзака «Селяни» залишився незавершеним.

У 1832 р. письменник отримав листа, що надійшов з Одеси за підписом «Іноземка» з приводу його роману «Тридцятирічна жінка». Авторка послання була багата польська поміщиця українського походження Евеліна Ганська, власниця маєтку поблизу Бердичева, яка пізніше стала коханням усього його життя. Письменник почав листування з жінкою, а згодом зустрівся з нею у Швейцарії. Ганська була вродливою вельможною жінкою. Між письменником і нею зав'язались дружні стосунки, які невдовзі переросли в справжнє кохання. Вони не могли одружитись, адже Евеліна мала чоловіка. Венцеслав Ганський помер у 1841 р., але закоханим через різні обставини довелось чекати на вінчання ще дев'ять років. Вони зустрічались у різних містах і країнах Європи: у Швейцарії, Відні, Дрездені, Санкт-Петербурзі, а зрештою одружились у Бердичеві. Бальзак двічі відвідував Україну: у вересні 1847-січні 1848р. і протягом останніх місяців 1849-го до квітня 1850 року. Окрім Верхівні, маєтку Ганської, він кілька разів був у Бердичеві. Україна вразила його своїми полями і родючою землею.

«…Це пустеля, царство хлібів, ці мовчазні прерії Купера, — захоплено зазначав він. — Тут починається український чорнозем, шар чорного і тучного ґрунту завтовшки футів п'ятдесяти, а іноді навіть і більше. Його ніколи не угниють…»

Разом з Ганською Бальзак відвідав Київ і так описав його красу і велич у листі до Лори де Сюрвіль: «…Ось я і побачив цей Північний Рим, це татарське місто з трьомастами церквами, з багатствами Лаври і Святої Софії українських степів. Добре поглянути на це ще разок…». Загалом було 6 візитів письменника до Києва (У 1847, 1848 і 1850 рр.). Зупинявся у будинку польських магнатів Ганських на Печерську (неподалік теперішньої вулиці Липської), почав писати нарис «Лист про Київ». Бував у Контрактовому будинку на Подолі під час контрактових ярмарків.

Тривалий час жив у селі Верхівня (нині Житомирської області), в маєтку Ганських (з осені 1847 по лютий 1848 року та з осені 1848 року по квітень 1850 року). Наприкінці вересня 1848, їдучи до Е. Ганської до с. Верхівня, чекаючи вирішення прикордонних формальностей, на 4 дні зупинився у містечку Вишнівець (нині смт Збаразького району Тернопільської області) в палаці князів Вишневецьких, де жила дочка Ганської Анна, заміжня за графом Ж. Мнішеком. Враження про Вишнівець виклав у листах до Е. Ганської в Париж, назвавши, зокрема, палац і парк на березі Горині «польським Версалем» і запропонувавши проекти вивезення з Вишнівеччини деревини для будівництва залізниці та спорудження тут ставків, суконної фабрики.

Вінчання з Евеліною Ганською відбулося 2 березня 1850 року в костьолі Святої Варвари міста Бердичів. На вінчанні були присутні дочка Евеліни — Анна, Густав Олізар та граф Жорж Мнішек. Вінчав житомирський прелат Віктор Ожаровський та канонік Йосип Білобоцький. П'ять місяців по тому він помер - 18 серпня 1850 року у Парижі.

У 2011 році в Бердичеві, навпроти костелу Варвари, було відкрито пам'ятник славетному письменнику. На честь Оноре де Бальзака названо перший український клуб Ротарі, що об'єднує франкомовних киян та іноземців, що мешкають у Києві, засідання якого проводяться французькою мовою.

Кінець 1820-х і початок 1830-х років, коли Бальзак увійшов в літературу, був періодом найбільшого розквіту творчості романтизму у французькій літературі. Великий роман в європейській літературі до приходу Бальзака мав два основні жанри: роман особистості — авантюрного героя (наприклад, Робінзона Крузо) або самотнього героя («Страждання молодого Вертера» В. Гете) та історичний роман (Вальтер Скотт). Бальзак відходить і від роману особистості, і від історичного роману Вальтера Скотта. Він прагне показати «індивідуалізований тип». У центрі його творчої уваги, на думку ряду радянських літературознавців, знаходиться не героїчна або видатна особистість, а сучасне буржуазне суспільство, Франція Липневої монархії. «Етюди про звичаї» розгортають картину Франції, малюють життя всіх громадських станів, всі соціальні інституції. Їх лейтмотив — перемога фінансової буржуазії над земельною і родовою аристократією, посилення ролі і престижу багатства, і пов'язане з цим ослаблення або зникнення багатьох традиційних етичних і моральних принципів.

Бальзак відомий за створення багатогранних персонажів, найменші з яких усе одно є складними, морально неоднозначними та цілковито людяними. Неживі об'єкти в його творах теж наділені характером, наприклад, часто описуваний ним Париж набуває людських властивостей. Його творами надихалися як багато відомих письменників, як-от Еміль Золя, Чарльз Діккенс, Гюстав Флобер.., так і філософів, як Фрідріх Енгельс. Багато творів Бальзака екранізували, і вони продовжують надихати нових письменників.

https://uk.wikipedia.org/wiki/Оноре_де_Бальзак


Список творів автора
цикл
Людська комедія / La Comédie humaine (Человеческая комедия) --
роман
1829۰Шуани, або Бретань 1799 року / Les Chouans (Шуаны, или Бретань в 1799 году) --
1831۰Шагренева шкіра / La Peau de chagrin (Шагреневая кожа) --
1833Ежені Гранде / Eugénie Grandet (Евгения Гранде; Эжени Гранде) --
1834۰Пошуки Абсолюту / La Recherche de l’absolu (Поиски абсолюта) --
1834۰Серафіта / Séraphîta (Серафита) --
1835۰Батько Горіо / Le Pere Goriot (Le père Goriot; Отец Горио; Старикъ Горіо) --
1838۰Розкоші і злидні куртизанок / Splendeurs et misères des courtisanes (Блеск и нищета куртизанок) --
1842۰Баламутка / La Rabouilleuse (Жизнь холостяка) --
1855۰Селяни / Les paysans (Крестьяне) --
повість
1830۰Гобсек / Gobseck (Les Dangers de l’inconduite; Papa Gobseck) --
1831۰Невідомий шедевр / Le Chef-d'oeuvre inconnu (Le chef d'oeuvre inconnu; Catherine Lescault, conte fantastique; Неведомый шедевр; Скрытая картина; Непонятая картина; Великое произведение никому не известное) --
1832۰Полковник Шабер / Le Colonel Chabert (Граф Шабер; Полюбовная сделка) --
1832۰Луї Ламбер / Louis Lambert (Луи Ламбер) --
1835۰Розкаяний Мельмот / Melmoth réconcilié (Прощённый Мельмот) --
1836۰Справа про опіку / L'Interdiction (Дело об опеке) --
1842۰La Femme de trente ans (Тридцатилетняя женщина) --
оповідання
Каяття Берти / Berthe la repentie (Раскаяние Берты; О радостях и горестях Берты, познавшей тайны любви) --
Красуня Імперіа / La Belle Impéria (Красавица Империя; Красавица Империа) --
Архієпископ / L'Archevêque (Архиепископ) --
Заміжжя красуні Імперії / La belle Impéria mariée (Замужество красавицы Империи) --
1830۰Еліксир довголіття / L’elixir de longue vie (Эликсир долголетия) --
1831۰Ісус Христос у Фландрії / Jésus-Christ en Flandre (Иисус Христос во Фландрии) --
1832Спадкоємець диявола / L’Héritier du Diable (Наследник дьявола) --
1832Невільний гріх / Le Péché véniel (Невольный грех) --
1832Рятівний вигук / L’Apostrophe (Спасительный возглас; Крик души) --
1832Дружина конетабля / La Connestable (The High Constable's Wife; Жена коннетабля) --
1832Червона корчма / L’Auberge rouge (Красная гостиница) --
1833Відчай закоханого / Desespérance d’amour (Отчаяние влюбленного) --
1833Відьма / Le Succube (Ведьма) --
1837Наполегливість любові / Persévérance d’amour (Настойчивость любви; Настойчивость в любви; Упорство в любви) --
1837Наївність / Naifueté (Наивность) --
Видання автора