Вхід / Реєстрація  

   

Довільний афоризм

З двадцяти людей, які говорять про нас, дев'ятнадцять говорять погане. Двадцята каже хороше, але робить це погано. \Антуан де Рівароль\

   

Станіслав Лем «Соляріс»

Середня оцінка:
9.00
Оцінок:
1

Станіслав Лем
Соляріс / Solaris
Альтернативні назви: Солярис; Соларис
роман, 1961 р.
Мова оригіналу: польська
Час написання: 1960
Відомі переклади: Дмитро Андрухів - 4.

Класифікатор:

  • Твір характерезують як: фантастичний/1,
  • фантастика/1, планетарна фантастика/1, психологічний/1, філософський/1,
  • Місце дії: поза Землею/1, планети іншої зоряної системи/1,
  • Час: далеке майбутнє/1,
  • Сюжетні ходи: інопланетяни/1, контакт/1,
  • Перебіг сюжету: з екскурсами/1,
  • Цільова аудиторія та вікові обмеження: доросла література/1,

Анотація:

Дія роману «Соляріс» відбувається в далекому майбутньому. Розповідь ведеться від першої особи — доктора Кріса Кельвіна, який прибув на планету для розв’язання проблем із психологічним станом членів експедиції. У романі представлено дві сюжетні лінії: перебування Кельвіна на дослідницькій станції «Соляріс» і документальне викладення історії відкриття та дослідження планети в формі знайомства Кельвіна з науковою бібліотекою на борту станції.

© видавництво

Примітки:

Першодрук: Lem S. Solaris, «Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej», Варшава, 1961.

Твір перекладено на біля 30 мов. Єдиний повний переклад «Соляріса» російською мовою за радянських часів було зроблено Г. Гудимовою та В. Перельман у 1976 році, хоча цей переклад критикували за недостатньо гарну мову. Натомість класичним в совкові часи вважався переклад Дмитра Брускіна від 1962 року (оновлений 1988 р.), хоча він був підданий цензурі.

Існує ще більше десятка творів різних авторів-наслідувачів, де події відбуваються на планеті Соляріс


Схожі твори:

Майкл Крайтон Sphere (контакт із непізнаваним, прояви підсвідомого)

Видання:

1987
2007
2016
2017
2017
2017

Екранізації:

Соляріс poster
Соляріс (1972) , TMDb-рейтинг: 7.798

На космічну станцію, працівники якої давно і марно намагаються зрозуміти таємниці планети Соляріс, покритої Океаном, прибуває новий мешканець, психолог Кріс Кельвін, щоб розібратися в дивних повідомленнях, що надходять зі станції, і «закрити» її разом зі всією безплідною «соляристикою». Спочатку йому здається, що ті вчені, що вціліли на станції з'їхали з глузду. Потім він і сам стає жертвою страшного марення: йому з'являється його колишня кохана Харі, що колись покінчила з собою на Землі.

Соляріс poster
Соляріс (2002) , TMDb-рейтинг: 5.93

На космічну станцію, яка рухається по орбіті загадкової планети Соляріс, прибуває психолог Кріс Кельвін. Його мета - зрозуміти, що відбувається з працюючими там вченими. Кріс виявляє, що керівник експедиції і його старий друг загинули при таємничих обставинах. А незабаром і сам стикається з силою, що стоїть поза гранню людського розуміння...


Відгуки:

Oreon (2024-10-18) /

Дуже глибокий, багатоплановий роман із множинними сенсами. Але, зізнаюся, здолав я його не з першого разу. Давно, будучи школярем десь до 8-го класу, потрапив мені вперше до рук томик Лема у бібліотеці. Запам'ятався тоді «Непереможний», дуже сподобався; також запам'ятався «Соляріс» — дочитати не зміг, після першої третини скучно було (чи було ще що в тій книзі з Лема — не запам'яталося). І з того часу у мене проти Соляріса сформувалося підсвідоме упередження, пам'ятаю читати кинув десь на описах численних форм, які міг приймати Океан. Зате тепер, читаючи (рідкісні) розчаровані відгуки, я впізнаю себе тодішнього — саме подібним відгуком я міг би тоді поділитися — нудно, немає динаміки і не зрозуміло — ну що тут такого. Ну і інший варіант, книга не сподобається тим, хто вважає Гаррі Потера вершиною літератури та найбільше цінує фільми на основі коміксів.

Тепер відбулася друга спроба. Причому внутрішньо я вже був готовий, що дитячі враження будуть докорінно не вірні. Так воно і сталося. Просто кожному твору свій час. Але деяка неквапливість, а місцями наповзаюча одноманітна скучність (ті ж описи океанічних форм або розлогі етапи освоєння і дослідження), таки присутні.

Але все це перекриває Ідея величезної, що покриває практично всю планету, аморфної розумної істоти, з якою людство намагається увійти в контакт. Зрозуміло, що людство помітило цього велета і в цілому (а десь так і не зовсім до кінця) визнало його живим та розумним; ясно, що й Соляріс «помітив» людину. Ось тільки чи можна назвати це контактом? Та й який ми можемо уявити контакт, наприклад, у слона і нехай високорозвинених мурах, що впали на нього? Чи побачить він їх, і якщо так, чи захоче з ними спілкуватися? Про що? Тут же ця проблема ще набагато ширша і глобальніша. Так і виходить, що люди проводять свої експерименти, а Океан, таки помітивши їх, — свої. Є і мотив — усе, що людство не розуміє, зрештою викликає в нього бажання — підірвати. Хоча навіщо, яким місцем до цього може провокувати далека планета, яка живе своїм життям, ні кого не чіпає і, можливо, просто випадково виявлена ​​людиною?

Наскільки я можу судити із різних джерел, основним лейтмотивом для Лема в романі була саме проблема контакту, чи бажання донести ідею принципової скінченності, обмеженості такої можливості, настільки разючої контрастності сутностей фізичного та духовного наповнення, категорій мислення, коли зрозуміти одне одного неможливо в принципі, і контакт стає неможливим, незважаючи на взаємне бажання. Адже вступити в контакт означає розуміти одне одного? Або як можна прагнути пізнати когось, так до кінця не пізнавши себе самого? — І це другий не менш глибокий сенс, часто важливіший для читача, ніж основна ідея, яку хотів закласти автор.

Саме цей бік намагалися більше розкрити та обіграти екранізації роману, і саме цим і не сподобалися автору. Йдеться про духовну сторону внутрішнього я людини, про часто мимовільні скелети в глибині підсвідомості, які так дивно полізли назовні в стінах станції Соляріс. Одні ці ідеї, що обігруються на сторінках, роблять роман філософським, глибоким і спонукаючим мислити, ототожнюватися з героєм і намагатися разом з ним шукати вихід, думати, як я міг би повести себе в подібних умовах. Сам автор зрештою дійшов такого висновку: «Мабуть, про Океан ми не дізнаємося нічого, але, можливо, про себе...». Але на цьому кількість вимірів смислів далеко не вичерпується, адже є ще, наприклад, Харі — так званий «гість», породжений океаном, але наділений розумом і почуттями давно загиблої людини, тільки-но почавши мислити вона стає недолюдом, персонажем з глибокою особистою трагедією власного існування...

До цього додати моторошну, похмуру атмосферу замкнутого простору станції, що сама замкнена у просторі похмурого і непізнаваного Соляріса... Непридатна для людини атмосфера за вікном, моторошне свічення двох різних сонців і хвилі мислячого океану — мені, поки читав, дуло із сторінок книги зимовим холодом, так що хотілося тепліше укутатися. І ось з'являються несподівані й дивні гості, зовсім недоречні для герметичної станції, про які не знаєш що й думати: чи то як про божевілля та галюцинації героїв, чи то як про породження, що здатні будь-якої миті зіштовхнути сюжет в обійми кривавої жахачки.

Але є й зауваження. Крім згаданої місцями нудності і затягнутості, це для мене навіть не технічна застарілість деяких деталей (на тлі філософської наповненості вона практично непомітна), але недоробка деяких важливих деталей. Наприклад, навіщо на базу було відправлено вченого-психолога, не фізика, математика, кібернетика тощо, а саме психолога? Адже дивна ситуація з персоналом на борту станції була для нього несподіваною, а отже, не була його метою. Що ж він мав тоді робити? Мала ж бути якась робота, місія покладена на нього? Але про це ні слова, весь час на станції він присвячує самокопанню та ледарству, не пише жодних звітів і ні чого подібного, все одно як у відпустку прилітав.

Але загалом роман вельми гідний наводитись як приклад якісної фантастики, а творчість Лема викликає стійкі асоціації з іншими стовпами подібної радянської літератури — Стругацькими. Єфремов же, зі своєю ідеєю антропоморфної еволюції та розвитку розуму у всесвіті, на тлі розумного океану Лема просто відпочиває осторонь.

Власна оцінка: 9


Залишати відгуки можуть лише авторизовані користувачі!