Вхід / Реєстрація  

   

Довільний афоризм

Кто молчать не умеет, тот и говорить не способен. \Сенека молодший\

   

Оскар Уайльд

1854-10-16 — 1900-10-30 (45)

Тут мало би бути зображення, якби його хто поставив

О́скар Фі́нґал О'Фла́герті Вілс Уайльд (або Вайлд, Oscar Fingal O'Flahertie Wills Wilde) — ірландський англомовний поет, драматург, письменник, есеїст, нетрадиційної орієнтації.

Народився у сім'ї лікаря-офтальмолога Вільяма Уайльда і письменниці Джейн Франциско Елджі. Отримав класичну освіту: естетичні погляди формувались у Триніті Коледжі (Дублін) та оксфордському коледжі святої Магдалени, — проте йшов власним шляхом, керуючись власною тезою: «Те, що дійсно треба знати, не розтлумачить ніхто».

Погляди майбутнього письменника формувалися в батьківському домі, де влаштовувалися поетичні вечори, дім відвідували цікаві, творчо обдаровані люди. У шкільні роки читав в оригіналі трагедії Есхіла і з дитинства привчався існувати у світі поетичних образів, поваги до краси, створеної людиною. Атмосферу краси, що панувала у батьківському домі, сприймав як єдину можливу атмосферу існування. Крім того значною мірою на формування естетичних поглядів Уайльда вплинула університетська освіта. Його обдарованість визнавали всі викладачі. Але найбільше він цінував думки двох професорів: Джона Раскіна, що викладав курс історії мистецтва та славився своїм красномовством, та Волтера Пейтера, що мав неабиякий хист до письменства. Віддаючи належне їхнім творчим пошукам, Уайльд ішов власним шляхом, засвоївши з ренесансної естетики положення про те, що мудрість досягається лише через досвід.

У 1881 вийшла перша друкована збірка його поезій «Вірші». Проте, з 1882 по 1888, щоб здобути кошти на утримання сім'ї, займається здебільшого журналістською працею: редагує дамський журнал «Жіночий світ» (Woman's World), часопис «Драматичне рев'ю» (Drama Review). У 1888 році вийшла друком збірка казок «Щасливий принц та інші казки» (The Happy Prince and Other Tales / Stories). Через кілька років створив нову збірку «Гранатовий будиночок» (A House of Pomegranates, 1891). За художньою фактурою його казки нагадують Ганса Крістіана Андерсена, і тогочасна критика так сприйняла казки Оскара Уайльда: «Якщо це і відлуння Андерсена, то вторить воно йому чарівно». Сам автор називав казки «короткими історіями» або «етюдами в прозі для дітей від 18 до 80 років» і рекомендував їх дорослим, котрі не втратили здатності радіти і дивуватися.

Найбільш відомий своїм єдиним романом «Портрет Доріана Грея», який після публікації призвів до скандалу, суду і дворічного ув'язнення за моральні збочення. Успіх і визнання принесли автору його п'єси «Віяло леді Віндермір» (Lady Windermere's Fan, 1892), «Жінка, не варта уваги» (A Woman of No Importance, 1893), «Саломея» (фр. Salomé, 1893), «Ідеальний чоловік» (1895). І все ж найкращою вважається п'єса «Як важливо бути серйозним» (The Importance of Being Earnest, 1895). Своїми п'єсами Уайльд вступав у творче змагання з іншим англійським драматургом і майстром парадоксу — Бернардом Шоу. Шоу сам визнавав молодого драматурга за гідного суперника. Відомим також є оповідання «Кентервільський привид» (The Canterville Ghost, 1887).

Напередодні 1882, маючи лише одну першу книжку, але вже знаменитий незвичністю своїх суджень та неординарною поведінкою, вирушив на «завоювання» Америки. Там читає «естетські» лекції, пропагує «нове відродження» в англійській літературі.

Письменник прагнув, щоб проза стала не просто хронікою чи проповіддю, а мистецтвом, в якому так багато важать вигадка, барвистість, гротеск, умовність, гра. Шукаючи можливості говорити про реальність іншою мовою, ніж фактографічна література, яка, на його думку, була нездатна передати все багатство й різноманітність дійсності, він звернувся до жанру казки. Як зазначав сам Оскар Уайльд, він поставив перед собою завдання описати те, чого ніколи не було.

Був одружений. Зі спогадів його сина Вівіана: «Він був для нас справжнім товаришем і завжди доставляв нам задоволення своїми частими появами у дитячій. Він залишався в душі настільки дитиною, що обожнював брати участь у наших іграх. Коли ж він втомлювався від ігор, він умів нас змусити заспокоїтися, розповідаючи казки про добрих чарівників або які-небудь історії зі своєї невичерпної пам'яті. Він був великим шанувальником Жюля Верна, Стівенсона і Кіплінга. Одного разу Сиріл (перший син Оскара Вайлда) запитав, чому в його очах стояли сльози, коли він читав нам „Велетня-себелюбця“, і він відповів, що істинно прекрасні речі завжди викликають у нього сльози».

У всіх своїх літературних творах, як і у житті, письменник широко використовував парадокс, який був, і літературним прийомом, і способом мислення. Письменнику була близька теза його літературних попередників, діячів доби Відродження, які гостро поставили проблему про співвідношення правди й красномовства, усвідомивши, що гра словом може бути небезпечна, вона може віддаляти від істини, а не вести до неї. Парадоксальними в Уайльда стають не тільки окремі вислови, а й ситуації. Роздуми про співвідношення добра, користі й краси червоною ниткою пройшли через усі його твори. У передмові до роману "Портрет Доріана Грея" автор писав: «Немає книг моральних або аморальних. Є книги добре написані і погано написані. Ото й усе». Він відстоював право мистецтва відображати все і створювати досконале недосконалими засобами. Остання теза передмови до "Портрету..." твердить: «Будь-яке мистецтво не дає жодної користі». У грі таких взаємовиключних протиріч і полягає творчість автора: чи то приховуватися за маскою естета-денді, чи то грати в невловимість, — усе це йому цілком під силу. Справа ще й у тому методі, який обирає або виробляє Уайльд: він грає словом, подає протилежні судження, їхні зіткнення, але ніколи в межах художнього цілого потворне і неморальне не перемагає. У тій самій передмові до роману він писав: «Мистецтво — дзеркало, яке віддзеркалює того, хто в нього дивиться, а не все життя». Наприкінці свого життя автор скаже: «Життя — не можна писати, життя можна тільки жити». І він жив, переносячи гру словами і поняттями у життя.

Останні роки добровільного вигнання з Батьківщини провів у Франції, де оселився після звільнення з тюрми під несправжнім ім'ям, зазнавши там матеріальної та духовної скрути. Жив у Парижі, де й помер. Похований на цвинтарі Пер-Лашез.

Псевдоніми, варіанти написання імені автора: Oscar Wilde; Оскар Вайлд

https://uk.wikipedia.org/wiki/Оскар_Уайльд


Список творів автора
цикл
Impressions (Impressions) --
роман
1890Портрет Доріана Грея / The Picture of Dorian Gray 1(6.00)-
оповідання
1887Кентервільський привид / The Canterville Ghost (Кентервильское привидение; Кентервилльский призрак; Духъ Кентервилля) 1(9.00)-
1887Lord Arthur Savile's Crime (Преступление лорда Артура Сэвила; Преступление лорда Артура Сэвиля) 1(6.00)-
1891The Sphinx Without a Secret (Сфинкс без загадки; Разгаданный сфинкс) 1(6.00)-
1891The Model Millionaire (Натурщик-миллионер; Натурщик; Образцовый миллионер) 1(9.00)-
казка
1888Диво-феєрверк / The Remarkable Rocket (Незвичайна Ракета; Замечательная ракета; Кичливая ракета; Необыкновенная история, случившаяся с патроном для фейерверка; Феерический Фейерверк; Чудесная Ракета) 1(7.00)-
1888Юний Король / The Young King (Молодой король; Юный король) 1(6.00)-
1888День народження Інфанти / The Birthday of the Infanta (День рождения Инфанты; День рождения Принцессы) --
1888Щасливий принц / The Happy Prince (Счастливый принц; Принц и ласточка) 1(6.00)-
1888Соловушка і троянда / The Nightingale and the Rose (Соловей і Троянда; Соловей и роза; Зарянка и роза) --
1888Себелюбний велетень / The Selfish Giant (Велетень-себелюбець; Мальчик и Великан; Великан-эгоист; Эгоистичный Великан; Злой великан; Эгоистический Великан; Великан, который думал только о себе; Себялюбивый Великан; Сад Великана) 1(6.00)-
1888Щирий друг / The Devoted Friend (Вірний друг; Преданный друг; Верный друг) --
1891Рибалка та його душа / The Fisherman and his Soul (Рибалка і його Душа; Рыбак и его душа) 1(5.00)-
1891Зоряний хлопчик / The Star-Child (Хлопчик-зірка; Звёздный Мальчик; Мальчик-Звезда, Сын Звезды; Звёздный Малыш; Дитя-звезда) 1(6.00)-
вірш
1. Le Panneau (Декоративные фантазии (панно); Fantaisies Dácoratives (Le Panneau)) --
1879Phedre (To Sarah Bernhardt) (Федра (Саре Бернар)) --
1881Theoretikos (Философ) --
1881Requiescat --
1881Serenade (Серенада (для музыки); Серенада. Для музыки) --
1881The Grave of Shelley (Могила Шелли) --
1881The Harlot's house (Дом блудницы; Дом шлюхи) --
1881Canzonet --
1881To Milton (Мильтону; Мильтон) --
вірш у прозі
1894The Artist (Художник) 1(8.00)-
1894The Doer of Good (Творящий благо; Податель благ) --
1894The Disciple (Поклонник; Ученик) --
1894The Master (Учитель; Вопрос без ответа) --
1894The House of Judgment (Чертог суда; Дом суда) --
1894The Teacher of Wisdom (Учитель мудрости; Наставник) --
поема
1894The Sphinx (Сфинкс) 1(2.00)-
1898The Ballad of Reading Gaol (Баллада Редингской тюрьмы; Баллада Рэдингской тюрьмы) 1(6.00)-
п'єса
1892Віяло леді Віндермір / Lady Windermere's Fan (Веер леди Уиндермир; Пьеса о хорошей женщине) 1(6.00)-
1893Salomé (Саломея) 1(6.00)-
1893Жінка, не варта уваги / A Woman of No Importance (Женщина, не стоящая внимания; Женщина без всякого значения; Ничтожная женщина) 1(7.00)-
1895An Ideal Husband (Идеальный муж) 1(8.00)-
1895The Importance of Being Earnest (Как важно быть серьёзным; Тривиальная комедия для серьёзных людей; Легкомысленная комедия для серьёзных людей; Важность быть серьёзным) 1(7.00)-
інше
1905De Profundis (De Profundis; Тюремная исповедь; О страстях и пороках) 1(3.00)-
Видання автора