Рей Бредбері «Марсіанські хроніки»
- Середня оцінка:
- 8.00
- Оцінок:
- 1
Мова оригіналу: англійська
Час написання: 1949
Класифікатор:
- Твір характерезують як: фантастичний/1,
- фантастика/1, гуманітарна фантастика/1, психоделічний/1,
- Місце дії: поза Землею/1, Марс/1,
- Час: близьке майбутнє/1,
- Сюжетні ходи: інопланетяни/1, ксенофантастика/1, контакт/1, колонізація/1,
- Перебіг сюжету: дискретний/1,
- Цільова аудиторія та вікові обмеження: підліткова/1, молодіжна/1, доросла література/1,
Анотація:
Примітки:
Саме цей твір приніс автору спочатку національне, а потім і світове визнання. Хоча ще 1949 року автор безуспішно пропонував різним редакціями свої окремі оповідання. Авторові поталанило познайомитись із досвідченим редактором видавничої фірми «Doubleday», своїм однофамільцем Волтером Бредбері, що порадив йому відформатувати розрізнені оповідання у якусь подобу роману, із центральною темою таємничого і недосяжного сучасному людству Марса - такий формат більше відповідав вимогам і сподіванням тогочасної читацької публіки. Бредбері скористався порадою і вже за рік опублікував цей твір у згаданому видавництві.
Отож роман фактично складається із окремих оповідань, але його склад неоднократно змінювався:
1. N.Y.: Doubleday, 1950.
2. London: Rupert Hart-Davies, 1951. Під заголовком «The Silver Locusts» (Срібна саранча). Вилучено оповідання «Ешер II», додано «Вогненні кулі».
3. London: The Science Fiction Book Club, 1953. Являє собою варіант "2" плюс додано оповідання «Пустеля». Збережено назву «The Martian Chronicles».
4. N.Y.: Time Inc., 1963. Варіант "1" плюс «Вогненні кулі» та «Пустеля». Це є самий повний варіант, якщо не рахувати передмов.
5. N.Y.: Doubleday, 1990. Варвант "1" плюс «Вогненні кулі», також додано передмову.
6. N.Y.: Avon Books, 1997. Варіант "1" плюс «Вогненні кулі» та «Пустеля», мінус «Високо у небеса». Осучаснено датування оповідань: замість 1999-2026 рр. - 2030-2057 рр., плюс нова передмова.
Порівнявши вмісти можна побачити, що найбільш частий варіант україномовного видання (у видавництві «Богдан») являє собою самий перший, неосучаснений, варіант Хронік, без додаткових оповідань.
До складу входять:
- Січень 1999. Ракетне літо / Rocket Summer (1950, мікрооповідання)
- -
- Лютий 1999: Ілла / Ylla (1950, оповідання)
- -
- Серпень 1999. Літня ніч / The Summer Night (1949, мікрооповідання)
- -
- Гості із Землі / The Earth Men (1948, оповідання)
- -
- Березень 2000. Платник податків / The Taxpayer (1950, мікрооповідання)
- -
- Третя експедиція / The Third Expedition (1948, оповідання)
- -
- У сріблястій місячній імлі / — And the Moon Be Still as Bright (1948, оповідання)
- -
- Серпень 2001. Поселенці / The Settlers (1950, мікрооповідання)
- -
- Грудень 2001. Зелений ранок / The Green Morning (1950, оповідання)
- -
- Лютий 2002. Сарана / The Locusts (1950, мікрооповідання)
- -
- Серпень 2002. Нічна зустріч / Night Meeting (1950, оповідання)
- -
- Жовтень 2002. Берег / The Shore (1950, мікрооповідання)
- -
- + Вогненні кулі / The Fire Balloons (1951, оповідання)
- -
- Лютий 2003. Інтермедія / Interim (1950, мікрооповідання)
- -
- Квітень 2003. Музики / The Musicians (1950, мікрооповідання)
- -
- + Пустеля / The Wilderness (1952, оповідання)
- -
- Серпень 2005. Старики / The Old Ones (1950, мікрооповідання)
- -
- 2004–2005. Як давали назви / The Naming of Names (1950, мікрооповідання)
- -
- Квітень 2005: Ашер II / Usher II (1950, оповідання)
- -
- Листопад 2005. Крамниця дорожніх речей / The Luggage Store (1950, мікрооповідання)
- -
- Вересень 2005. Марсіанин / The Martian (1949, оповідання)
- -
- Мертвий сезон / The Off Season (1948, оповідання)
- -
- Листопад 2005. Спостерігачі / The Watchers (1950, мікрооповідання)
- -
- Мовчазні міста / The Silent Towns (1949, оповідання)
- -
- Квітень 2026: Довгі роки / The Long Years (1948, оповідання)
- -
- Дощі випадають / There Will Come Soft Rains (1950, оповідання)
- -
- Пікнік, що триватиме мільйон років / The Million-Year Picnic (1946, оповідання)
- -
Видання:
Відгуки:
Спойлери! (брати весь відгук у рамку не хочу, тому хто роман не читав — відгук поки теж не читайте😉)
Абсолютно дивний початок підкорення Марса, перший крок людства у бік інших планет полягав у романтичному описі, як у результаті лише прогріву двигунів перед стартом ракети, у містечку поблизу космодрому (чи Огайо?) серед зими настало літо, сніг розтанув, люди познімали шуби і милуються червоною загравою. Тоді як по суті, це гарячий вихлоп, відпрацьоване вкрай отруйне ракетне паливо і геть випалений з повітря кисень. Тут швидше народ має хапатися за горло і в муках падати на землю, а не вдаватися до романтики замилування.
Та перша ракета стартувала і перший екіпаж у складі двох людей благополучно загинув на Марсі в результаті побутових розбірок марсіан. Вкрай безглуздо, не маючи жодних нових відомостей ні про Марс, ні про долю першої експедиції, людство одразу через кілька місяців висилає другу експедицію, «розсудливо» вирішивши подвоїти кількість екіпажу. Цього разу марсіани прийняли кількох землян, що приставали на вулицях до жителів з вимогою урочисто зустрічати експедицію, просто за божевільних, і їх у результаті теж спіткала доля першої експедиції. Причому і тут жоден з екіпажу не додумався послати на Землю звістку про таке не варте уваги відкриття, що Марс виявився заселеним, мабуть спочатку, на їхню думку, марсіани мали справити банкет на честь їхнього прибуття. З Шеклі я б тут не порівнював, тому що у Шеклі відразу відчувається гумор, сарказм і спеціально перебільшена нереальність і фантасмагоричність того, що відбувається, а тут навпаки, підкреслено буденний опис перших кроків підкорення планети.
Незабаром (дуже незабаром, майже одразу) слідом вирушає третя експедиція. Очевидно земляни десятки років накопичували ресурси, щоб у перший же рік експансії завалити Марс ракетами не чекаючи і не аналізуючи попередні спроби. Хоча, ймовірно, невеликий аналіз таки був проведений і тепер в екіпажі вже аж 20 чоловік, озброєних до зубів, мабуть у надії, що поки інші відстрілюватимуться, хоч комусь вдасться таки відстукати на морзянці відразу по прильоту: «Ми прибули, тут добрі марсіани». Але ні, натомість увесь екіпаж, незважаючи на заборону капітана, відчинив усі люки, двері та ілюмінатори, покидав усі рушниці і повистрибував брататися з марсіанами; провести перші спостереження, аналізи та надіслати результати на Землю, руки нікому так і не дійшли. І цю ракету марсіани відправили в утиль на металобрухт.
Я вже почав перейматися симпатією до марсіан і високо оцінив прочитані оповідання, особливо третю експедицію, але тут автор відправив четверту і виморив марсіан вітрянкою. Я чесно засмутився, понизив бал і навіть не знав, як тепер продовжувати читати? У цьому місці в мене відбувся перелом у сприйнятті роману, у тому сенсі, що я перестав очікувати від тексту чогось доброго та ліричного: що можна очікувати від такого початку освоєння Марса? Так, далі земна «сарана» налітає на планету, за першими романтиками-одинаками йдуть юрми наброду, їхні діти грають трупами марсіан як осіннім листям, будуються земні міста з безглуздими назвами, незважаючи на невеличку кількість марсіан, що таки вижили, їх культура піддається забуттю, і навіть таблички-покажчики руйнуються, земні ракети випалюють на поверхні планети чорні кола. Слідом за першими хвилями йде і земна бюрократія із земним зарегулюванням (хто би сумнівався?). Цікаво, що автор звертається до своєї теми спалення книг і виявляється на Землі їх спалили ще понад 30 років тому, ця практика приходить і на Марс, про яке взагалі збереження марсіанської культури може йти мова? І тут на Марс починається масовий вихід негрів.
Але ж Бредбері майстер короткої форми, кожне його оповідання несе в собі певний посил, як правило, дає поживу для роздумів, і часто наповнене лірикою, а лірику я люблю, тож читаємо далі. Остання війна, що спалахнула на батьківщині, тягне переселенців назад. Навіть негри, які масово кинули в одному з оповідань своїх господарів і відлетіли на Марс будувати кращий світ, треба розуміти, забрали своїх дітей і старих і полетіли назад підсмажуватися в ядерному пеклі — цей момент, як і багато інших, я, треба сказати, якось не зовсім то і зрозумів... Тож найбільше мені сподобалися оповідання з присутніми марсіанами; людська жадібність, тупість та інші принадні якості, для мене аж ніяк не нові, тому викликали інтересу менше. Але загалом твір добротний, місцями цікавий і явно не безглуздий — викликає почуття, емоції, спонукає мислити, хоч і часто не погоджуватися чи протестувати проти прийнятих автором рішень. Та й просто класика, з якою не зайве бути знайомим, тому 8.
Залишати відгуки можуть лише авторизовані користувачі!